Ana Pusica

Biography

EDUCATION

2009–2016
Diplom der Malerei an der Akademie der Bildenden Künste München, Deutschland, Klasse Prof. Anke Doberauer

1995–2001
Hochschulreife des Kunstgymnasiums Bogdan Suput in Novi Sad, Serbien

EXHIBITIONS (SELECTION)
2021
Galerie Filser&Gräf mit Daniele Dell´Eva
2020
Female for Future, Hubert Burda Media, München, Deutschland
Impact Salon, BMW Stiftung Herbert Quandt, München, Deutschland
Again and Again, Facultad de Bellas Artes UC, Madrid, Spanien
Schanzentisch, Offspace Kunstraum X.X.X.V.I.I.I., München, Deutschland
2019
Flash Back, Freshfields Bruckhaus Deringer LLP, München, Deutschland
2017
Go to Paradise, Kunstarkaden der Stadt München, München, Deutschland
Malerei, Soloausstellung, Bürgerhaus Unterföhring, Unterföhring, Deutschland
Square and Circle, Soloausstellung, Galerie Stoerpunkt, München, Deutschland
2016
Junge Kunst, Antonia und Hermann Götz Förderpreis, Marktoberdorf, Deutschland
Ammerseenale, Kultur am Ammersee e.V., Schondorf a. Ammersee, Deutschland
Diplomausstellung der Akademie der Bildenden Künste, München, Deutschland
2015
Flash Back, Freshfields Bruckhaus Deringer LLP, München, Deutschland
Jahresausstellung der Akademie der Bildenden Künste, München, Deutschland
2014
Dioskuren, Galerie der Künstler, München, Deutschland
Szenenwechsel II, Dauerausstellung, Zentrale Goethe Institut e. V., München, Deutschland
Schwarzarbeit, Jahresausstellungen der Akademie der Bildenden Künste, München, Deutschland
2013
Quartalsabrechnung II, Akademie der Bildenden Künste, München, Deutschland
2012
Bonjour Monsieur Duchamp, Kunstpavillon, München, Deutschland
AABER AWARD Kulturpreis für junge Kunst, Alte Polizeiwache, München, Deutschland
Rot, Jahresausstellungen der Akademie der Bildenden Künste, München, Deutschland
2011
Identity, Soloausstellung, Galerie Radical Room, München, Deutschland
Kalter Hund, Jahresausstellungen der Akademie der Bildenden Künste, München, Deutschland
Begegnungen, Freshfields Bruckhaus Deringer LLP, München, Deutschland

SCHOLARSHIPS
2020-2023
Atelierförderprogramm der Landeshauptstadt München, Deutschland

2019-2020
Atelierförderprogramm der Regierung von Oberbayern, Deutschland

2019-2024
Förderung Landeshauptstadt München im städtischen Atelierhaus, Deutschland

2016
Ausstellung und Katalog Ammerseerenade, gefördert durch Kulturfonds Bayern, LfA Förderbank Bayern, Kreissparkasse München Starnberg Ebersberg, Landratsamt Starnberg, Süddeutsche Zeitung, Steinway Haus München, Deutschland
Antonia und Hermann Götz Förderpreis, Marktoberdorf, Deutschland

2014
Ausstellung und Katalog Dioskuren, gefördert durch Kulturstiftung Stadtsparkasse München, Akademieverein München, Landeshauptstadt München Kulturreferat, LfA Förderbank Bayern, BMW Group, Deutschland

Description

In Ana Pusica’s work, the action of painting is fundamental. It is the moment in which physical impulses and the visual imagination are united on the canvas. It is the creative act itself that is determinative.

The paintings are an expression of Pusica’s subjectivity. They reflect the poetry of her inner world, as an amalgamation of memories, ideas and quotations from her favorite authors. The hand movement is as important as the subject, as the impulses for this physical movement reveal the embodiment of her thoughts.

Ana Pusica’s art is a physical act, direct, intuitive and out of movement. There is a lot of energy in it, which is why she mainly works on large formats. She also needs this space in order to accommodate this concentrated power and fit it into the frame. “I try to create a new and interesting surface from a combination of different techniques, using a lot of different movements, gestures and coincidences.” The mixture of surfaces and layers ultimately creates something like a figurative image.

The idea behind the work is to develop a dynamic and materiality through color. Sometimes the surfaces are heavily worked, sometimes expressively fluid or they are extravagant drops of color. The paintings are not abstract, but neither are they strictly figurative. Although no identifiable portrait is depicted, the pictures evoke a variety of associations: red hot magma, bold pink and orange or cloudy color spectrums. As a result, the pictures radiate an intense brightness.

“Ana Pusica’s oeuvre is characterized by bright colors and strong, expressive gestures on large formats that demand her intense physical involvement. In this way, she is present as a subject in her work not only on an intellectual and emotional level, but also on a physical one. Her predominantly abstract, oversized figurations are to a certain extent self-portraits of a strong artist whose visual language is self-dialogical, spatial and almost monumental.”

Tinatin Ghughunishvili-Brück (art historian)

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